lunes, 28 de noviembre de 2011

“Jaque mate”
Exposició : Alghiero Boetti “Estrategia de juego”
Ubicació: Museu Nacional Centre d’art Reian Sofia

“Estrategia de juego” es el nom que rep la retrospectiva de l’artista Alghiero Boetti. Aquesta rep acollida en el Museu i centre d’art Reina Sofia de Madrid. El Moma de Nova York i la Tate Modern de Londres han ajudat a que aquesta exposició fos possible.
Boetti a principi dels anys 60 va formar part de “ el arte poveda” juntament amb altres artistes com Giovani Anselmo, Luciano Fabro, Giuseppe Penone, entre d’altres. Aquest tipus d’art es caracteritzava per la utilització de materials que es troben a l’abast de tothom, com la fusta, el fang, les fulles etc per a la realització de les seves obres. Tos i mostrar uns inicis vinculats a aquesta art “poveda” ràpidament es desentendrà d’aquest.
La retrospectiva que ofereix MNCARS recull algunes de les obres més característiques de l’artista, com son els tapissos dels països que va fer amb la col•laboració d’artesans dels Pakistan i l’Afganistan. M’atreviria a dir que es la única part de l’exposició que val la pena veure, potser sota una visió historicista manca de significat y només podríem extreure sobre aquestes peces un valor estètic i d’elogi al treball. La sala que recull aquets mapes si la comparem amb els altres espais anteriors, inicialment ens resulta oxigenadora, però arriba un moment que la mono temàtica mostrada, torna a provocar-nos la mateixa angoixa que ens ha perseguit durant tot el recorregut per la seva creació.
Seguidament trobem el conjunt de tapissos que rebent el nom de “Ordine e Disordine” una sèrie de tapissos dividits en quadricules emulant a les sopes de lletres amb cal•ligrafia llatina i àrab, aquestes no segueixen l’ordre de l’abecedari sinó que son col•locades a l’atzar, fent honor al títol que rep el conjunt.
Es aquí on podem veure el dualisme del Boetti i la trajectòria dispersa que va dur a terme. Podem veure aquets inicis d’art pobre en la elaboració dels jocs, en els cartells que transmeten missatges polítics etc.. queden a un segon pla amb el el conjunt de “Mapes” y “Ordine e Disordine”

El concepte de l’atzar esta molt present en tota l’obra de Boetti, podríem dir que la seva obra uneix rigor conceptual i vocació experimental amb l’atzar i la casualitat per la que l’artista es deixa portar.
A mida que avançava per aquestes sales d’exposicions temporals del museu tractava de interpretar totes aquelles obres, les observava minuciosament per intentar extreure’n la intenció que l’artista volia transmetre. Aquesta practica va ser quasi impossible i es llavors quan vaig decidir deixar-me emportar pel gust estètic que emergien alguna d’aquelles obres.

No hay comentarios:

Publicar un comentario